آشنایی با رشته مهندسی معماری
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
آشنایی با رشته مهندسی معماری
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیگرایش ریاضی و فیزیکآشنایی با رشته مهندسی معماری

تعداد بازدید : 36
نویسنده پیام
narges آفلاین



ارسال‌ها : 52
عضويت : 10 /7 /1393
محل زندگي : تهران
سن : 21
تشکر ها: 2
تشکر شده : 7
آشنایی با رشته مهندسی معماری

دیباچه: خاموش باش و آرام قدم بردار تا جذبه آسمانی محراب، صلابت ستون*ها و مناره*ها و ظرافت کنگره*ها تمامی وجودت را تسخیر کند. به دقت نگاه کن و بگذار نوری که از پس شیشه*های رنگین به داخل می*تابد همه رنگ و تلألؤ خود را میهمان چشم*هایت کند تا تو ببینی که چگونه زمین و آسمان به هم پیوند می*خورند و سپس گل*ها و اسلیمی*ها در یک بهار همیشگی سر بر می*آورند.اینجا کجاست؟اینجا مسجد امام،* هشت بهشت،*گنبد قابوس، ارگ بم،* سلطانیه یا هر بنای دیگری است که شاهکار هنر معماری ایرانیان است. هنری که پر از ابتکار،* زیبایی، اصالت، الهام و احترام به طبیعت است و به گرمی موسیقی و به شیرینی شعر فارسی است. نه! اشتباه نکن! معماری تنها هنر ساختن بناهای آجری و گنبدهای دوار نیست که بگوئیم عمر آن در هزاره سوم میلادی به پایان رسیده است بلکه برای ساخت آسمان خراش*ها، برج*ها و مجتمع*های امروز،* بیش از حیاط*های پر باغچه دیروز به معماران هنرمند و کار*آمد نیاز داریم و از همین رو رشته معماری یکی از رشته*های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده*های فنی یا هنری دنیا تدریس می*شود.

این رشته* دارای* دو جنبه* هنری* و فنی* است*. در این* میان* درس*های* طراحی*، زیباشناسی* و نحوه* زیباکردن* حجم*ها، نماها وپلان*ها به* هنر بر می*گردد و دروسی* مثل* سازه*های* بتنی* و فلزی*، مقاومت* مصالح*، ایستایی*، تأسیسات* مکانیکی* و الکتریکی* به* جنبه* فنی* این* رشته* مربوط* می*شود. در این* رشته* دروس* هنری* اهمیت* بیشتری* داشته* و دروس* علمی* و فنی* در راستای* دروس* هنری* است*. برای* مثال* یک* معمار در طراحی* خانه* باید فضای* آرامش*بخشی* را ایجاد کند تا باعث* اضطراب*، خستگی* و دلتنگی* نگردد. کاری* که* بیش* از رعایت* اصول* فیزیکی* مثل* نور و صوت*، نیاز به* آشنایی* با اصول* زیبایی*شناسی* دارد.

توانایی*های* لازم :

معماری* بیش* از آنکه* علم* و تکنیک* باشد، ذوق* و سلیقه* و استعداد است* و معمار کسی است که طرح*های فردی*اش با نقاشی و مجسمه*سازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه*ای کاربردی بسازد. دانشجوی* این* رشته* علاوه* بر توانمندی* در طراحی* و قدرت* تجسم* و خلاقیت*، لازم* است* که* در درس* ریاضی* بخصوص* در هندسه* قوی* باشد چون* برای* آموزش* فن* و تکنیک* معماری* باید دروسی* مثل* هندسه* کاربردی*، هندسه* مناظر و مرایا و ریاضیات* و آمار را مطالعه* کرد.

موقعیت* شغلی* در ایران* :
با توجه* به* این* که* در سطح* کارشناسی* به* جنبه*های* فنی* معماری* توجه* بیشتری* می*شود، در نتیجه* فارغ*التحصیل* این* رشته* می*تواند به* ساختمان* سازی* (طراحی* فنی* ساختمان*های* مختلف*) بپردازد اما فارغ*التحصیل* کارشناسی* ارشد چون* جنبه*های* هنری* معماری* را آموزش* دیده* است* ، بیشتر به* هنر معماری* می*پردازد. مهندس* معمار علاوه* بر طراحی* بناها می*تواند به* طراحی* و ساخت* ماکت* و طراحی* معماری* داخلی* بپردازد یا به* عنوان* ناظر ساخت* فعالیت* کند. در ضمن* فارغ*التحصیل* معماری* آمادگی* کار در رشته*های* مرتبط* با معماری* مثل* طراحی* صحنه* یا طراحی* صنعتی* را نیز دارد.

درس*های* این* رشته* در طول* تحصیل :

دروس* پایه*:
هندسه* کاربردی*، کارگاه* مصالح* و ساخت*، درک* و بیان* محیط*، بیان* معماری*، هندسه* مناظر و مرایا، ریاضیات* و آمار، انسان*، طبیعت*، معماری*، مقدمات* طراحی* معماری*.

دروس* اصلی* :
مبانی* نظری* معماری*، آشنایی* با معماری* جهان*، برداشت* از بناهای* تاریخی*، آشنایی* با معماری* معاصر، نقشه*برداری*، تنظیم* شرایط* محیطی*، تأسیسات* الکتریکی* (نور و صدا)، تأسیسات* مکانیکی*، مقاومت* مصالح* و سازه*های* فلزی*، سازه*های* بتنی*، ایستایی*، متره* و برآورد، مدیریت* و تشکیلات* کارگاه*، مصالح* ساختمانی*، ساختمان*، روستا، طرح* معماری*.

دروس* تخصصی*:
آشنایی* با مبانی* برنامه*ریزی* کالبدی*، تحلیل* فضاهای* شهری*، آشنایی* با مرمت* ابنیه*، طرح* معماری*، طراحی* فنی*، طرح* نهایی*.

منبع:

کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالیف: خانم فیروزه سودایی

امضای کاربر :

در یک رابطه حقیقی نه فاصله اهمیت دارد نه سن و سال
و نه اینکه هر روز با هم گفتگو کنید
اما مهمترین موضوع اعتماد و وفاداری است
اعتماد یک زن به مردش
و وفاداری یک مرد به زنش


جمعه 18 مهر 1393 - 12:54
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ